سازمان بهداشت جهانی طرحی را برای تقویت دسترسی بیماران دیابتی به انسولین راه اندازی کرد

13نوامبر 2019 - سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه اعلام كرد طرحی را آغاز كرده است كه باعث كاهش قیمت ها و افزایش چشمگیر دسترسی افراد دیابتی به انسولین خواهد شد.

آژانس بهداشت سازمان ملل متحد، پیش از روز جهانی دیابت(23 آبان یا 14 نوامبر) از شیوع پرخطر دیابت در جهان ابراز نگرانی کرد، تقریباً تعداد افراد دیابتی امروز سه برابر بیشتر از 35 سال پیش است.

آمار WHO نشان می دهد كه در حال حاضر بیش از 420 میلیون بزرگسال دیابتی در جهان وجود دارد، در حالیکه در سال 1980 آمار افراد مبتلا به دیابت، 180 میلیون نفر بود، و طبق اعلام فدراسیون بین المللی دیابت، این تعداد تا سال 2045 می تواند به 629 میلیون نفر افزایش یابد.

رئیسسازمان جهانی بهداشتTedros Adhanom Gbrebreyesus ، در بیانیه ای گفت: دیابت در سطح جهان رو به افزایش است و در کشورهای کم درآمد سریعتر رشد می کند.

وی ضمن هشدار در این مورد، افزود: برای تعداد بسیار زیادی از افراد مبتلا به دیابت که به انسولین نیاز دارند، دسترسی به این دارو به دلیل مشکلات مالی با سختی هایی همراه است و بدون دریافت انسولین زندگی آنها به خطر می افتد، طرح ابتکاری پیش ارزیابی WHO برای انسولین، یک قدم اساسی برای اطمینان از دسترسی به انسولین برای تمام کسانی است که به این محصول نجات دهنده زندگی احتیاج دارند. این طرح شامل ارزیابی انسولینی است که توسط تولید کنندگان تولید می شود تا از کیفیت، ایمنی، کارایی و مقرون به صرفه بودن آنها اطمینان حاصل شود این مراحل توسط سازمانهای وابسته به WHO انجام خواهند شد تا در هزینه های این فرآیند که توسط تنها چند شرکتهای بزرگ انجام می شود، صرفه جویی شود.

به گفته یWHO ، دیابت هفتمین عامل اصلی مرگ و میر و علت اصلی ناتوانی ناشی از عوارضی مانند سکته قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیوی، کوری و قطع عضو اندام تحتانی است.

این بیماری به دو نوع اصلی تقسیم می شود.هیچ روش شناخته شده ای برای جلوگیری از دیابت نوع یک وجود ندارد. بیشتر افراد دیابتی به نوع 2 این بیماری مبتلا هستند که با چاقی و سایر عوامل سبک زندگی ارتباط دارد که در بزرگسالان و به طور فزاینده ای در سالهای اخیر در کودکان، بروز می کند.

انسولین بیش از 100 سال پیش به عنوان یک درمان مهم برای دیابت کشف شد، اما با وجود عرضه کافی ، قیمت های بالای این دارو، دسترسی بسیاری از افراد دیابتی را به این هورمون نجات دهنده ی زندگی، به ویژه در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط ​​دشوار می کند.

سازمان بهداشت جهانیخاطرنشان كرد كه حدود 65 میلیون فرد مبتلا به دیابت نوع 2 به انسولین نیاز دارند، اما فقط نیمی از آنها قادر به تهیه ی آن هستند، که دلیل آن عمدتا قیمت های بالای این دارو است.

همه افراد مبتلا به دیابت نوع 1 به انسولین احتیاج دارند و عدم دسترسی به آن معادل مرگ این افراد است.

آژانس سازمان ملل گفت: پیش ارزیابیWHO  از انسولین، سبب افزایش جریان محصولاتی با کیفیت در بازار بین المللی شده و دسترسی به آن را افزایش می دهد.این حرکت باید برای گزینه های بیشتری نیز انجام شود و قیمت ها را پایین بیاورد.

به گفته ی Emer Cooke، رئیس بخشتنظیم داروها و سایر فناوری های بهداشتی درWHO : در حال حاضر، تنها سه شرکت، اکثر انسولینی که به بازارهای جهانی عرضه می شود را کنترل می کنند، و آنها تعیین کننده ی قیمت نهایی هستند.

ماریانژلا سیمائو، دستیار مدیرکل داروها و محصولات بهداشتیWHO ، در بیانیه ای گفت: پیش ارزیابی محصولات نیاز به شرکت های اضافی را حذف می کند، ما امیدواریم که این کار سطح قیمتها را کاهش دهد و به اطمینان از تثبیت منابع انسولین با کیفیت در همه کشورها کمک کند.

سازمان بهداشت جهانیگفته است كه قبل از شروع فرآیند پیش ارزیابی، نیاز به ارزیابی طیفی از محصولات كاندید شده داریم، كه انتظار می رود حدود دو سال طول بكشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-11-boost-insulin-access-diabetics.html